De cursus “Overwin uw slaapproblemen na borstkanker”

De cursus is ontwikkeld door experts van de Vrije Universiteit en Prezens. Hij is bedoeld voor vrouwen die slaapproblemen hebben en in het verleden borstkanker hebben gehad. Op basis van interviews met dergelijke vrouwen is ons vooral duidelijk geworden dat geen verhaal hetzelfde is. De kanker, de behandeling, de gevolgen en de reacties verschillen per persoon. Toch zijn er een aantal factoren die bij de meeste vrouwen terugkomen: spanning en zorgen rond de ziekte, fysieke en emotionele gevolgen van de behandeling en geringe aandacht vanuit de zorg voor slaapproblemen. Onze cursus is gericht op deze vrouwen. Hij bestaat uit 6 lessen die u online kunt volgen. U krijgt hierbij ondersteuning van een online coach. Is dit iets voor u? Lees dan verder.

Slaapproblemen

Niet kunnen inslapen, telkens wakker worden, woelen en draaien in bed, uitgeput wakker worden, zich daarover zorgen maken, de hele dag moe zijn: ongeveer één op de drie Nederlanders heeft last van dergelijke klachten. Bij vrouwen die voor borstkanker behandeld zijn, komt dit nog veel vaker voor. Dit komt onder andere door spanning, piekeren, pijn bij het liggen op de arm of schouder en/of (vervroegde) overgangsklachten.

Zes lessen

De cursus bestaat uit 6 lessen. Iedere les bestaat uit informatie en oefeningen. Ook krijgt u voorbeelden van andere vrouwen met borstkanker en slaapproblemen die deze cursus gedaan hebben. U leest hoe zij de oefeningen hebben gedaan, welke problemen ze daarbij ondervonden en of de oefeningen hen hebben geholpen. Het is de bedoeling dat u iedere week één hoofdstuk doorneemt en de bijbehorende oefeningen uitvoert. De cursus duurt in totaal 6 weken.

Technieken en oefeningen

In deze cursus krijgt u verschillende oefeningen die u helpen greep te krijgen op uw slaapproblemen. Deze oefeningen zijn effectief en gebaseerd op gangbare slaaptherapieën. Centraal in deze cursus staat het veranderen van gewoonten. Verkeerde slaapgewoonten zijn namelijk vaak een oorzaak is voor het in stand houden van slapeloosheid. In de cursus komen vragen aan de orde als: wat is een goede tijd om naar bed te gaan? Kan ik door een middagdutje mijn slaap inhalen? Hoe voorkom ik dat ik alsmaar lig te piekeren? Hoe ga ik om met nachtelijke opvliegers? En welke tips zijn er om een pijnlijke slaaphouding te voorkomen?

Hoeveel tijd kost het?

Veranderen van gewoonten die u misschien al jaren heeft, is niet gemakkelijk. Dat kost veel tijd en energie. Per week bent u ongeveer een half uur kwijt met het doorlezen van de tekst. Daarnaast moet u 1 á 2 keer per week zo’n 30 tot 60 minuten de tijd nemen om stil te staan bij uw (slaap)gewoonten, en om na te gaan óf en hoe u deze wilt veranderen. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk dat u deze veranderingen ook echt in de praktijk brengt. Over het algemeen geldt: hoe meer tijd en aandacht u in deze cursus kunt steken, hoe groter de kans dat uw slaapproblemen ook echt verminderen!

Waarom wel of niet?

Twijfelt u nog of deze cursus iets voor u is? Laat u in elk geval niet tegenhouden door negatieve gedachten zoals ‘bij mij lukt het toch niet’, of ‘mijn slapeloosheid is erger dan die van anderen’. Deze gedachten zijn begrijpelijk maar in het algemeen onjuist. Deze cursus helpt u om dit soort gedachten te veranderen. Bovendien laat wetenschappelijk onderzoek zien dat het merendeel van de mensen die deze methode volgen er baat bij hebben. Dus óók mensen die al jaren last hebben van slapeloosheid. En ook bij mensen die al van alles geprobeerd hebben.

Slaapmedicatie

Gebruikt u medicijnen voor uw slaapproblemen? In deze cursus krijgt u wat algemene informatie hierover. U moet zelf beslissen of u wilt stoppen met slaapmedicatie, maar u kunt deze cursus altijd volgen ongeacht uw medicatiegebruik.

Deze website gebruikt Cookies,
klik hier om er meer over te lezen!